ギリシャ神話に登場する魅力的な女神たち.
その中には Virgin goddesses(処女神)として有名な方々も.
http://yachikusakusaki.hatenablog.com/entry/2018/06/21/010834
yachikusakusaki.hatenablog.com
The Virgin=Parthenos とされるのは,アテーナーですが---
Wikipediaの英語版「Category:Greek Virgin goddesses」
Category:Greek Virgin goddesses - Wikipedia
には他にもよく知られた女神の名前が挙げられています.
黄色のカラムは,オリュンポス十二神に数えられる女神たち.
日本に紹介されているギリシャ神話の物語には余り登場しませんが,古代ギリシャではとても重要な役割を担っていたことが分かっています.
あらゆる都市の祭壇にはヘスティアーが祀られ,生け贄はまず始めに彼女に捧げられた!
The Theoi projectのサイトにあった,紹介文を何とか翻訳してみました.私にはとても難しくて分からなかった部分もあったのですが,少し無理して日本語に---.
(原文は最下段に)
HESTIA - Greek Goddess of Hearth & Home (Roman Vesta)
竈(かまど),もしくはかまどに燃える火の女神.
12人の偉大な神の一人とされ,クロノスとレアーの娘.
一般的な言い伝えでは,レアーの最初の娘,すなわち,クロノスに最初に飲み込まれた子ども.
彼女は,アルテミスやアテーナー同様,未婚の神.
アポローンとポセイドーンが求婚したとき,彼女は,永遠に結婚しないことをゼウスに誓いました.このような特性のため,彼女への捧げ物は一才の雌牛とされました.
ヘスティアーとアポローン,ポセイドーンのつながりは言い伝えとして広まっていたので,デルファイ神殿では三人の神々が一緒に崇拝されていました.また,ヘスティアとポセイドーンはオリンピアでも一緒に祀られています.
かまどは,家庭生活での神聖な場所とみなされていたので,ヘスティアーは家庭生活の女神とされ,家庭の幸福と恵みをもたらすとされました.
そして,各家の中にいて,家を造る技術も発明したと信じられていました.
HESTIA - Greek Goddess of Hearth & Home (Roman Vesta)
この点では,---- ヘルメースに似ています(この部分はよく分かりませんでした)
1つの家屋のかまどは,同時に生け贄が家庭の神々に捧げられる祭壇でもあるので,ヘスティアーは全ての生け贄の儀式を統括する神,祭壇の神聖な火の神ともみなされ,神々を祀る寺院でも生け贄の儀式での役割を分担していました.
生け贄が捧げられると,始めにヘスティアーに対して祈り,生け贄の最初の一切れは彼女に捧げられました.厳粛な誓いの言葉がかまどの神によって宣言されました.そして,かまど自体が,神に捧げられた設備でもあり,家の居住者を守ってくれるよう祈りが捧げられました.
町や都市は家族の延長.
ですから,神に捧げられたかまどのようなもの,市民と調和あるコミュニティーと共通した礼拝のシンボルを持っていました.
この公共のかまどは,町の「プリュタネイオン(建物の名前)」に置かれ,ここでは,ヘスティアーは,「プリュタニティス」の名前の下に特別の聖域を持ち,彫像と神聖なかまどが供えられた.
ここでは,聖職者(prytane)たちは彼女に生け贄を捧げ,彼女の執務場所,プライベートなかまどに入いると,ヘスティアが祈るものたちを守護することになります.
この公共のかまどは,各町において神聖な場所だったので,国々は,ここに客人や外国の使節を受け入れ,聖職者はホストの役割も果たさねばなりませんでした.
移民が送られたときには,移住者は新しい居住地のかまどで燃やす火を母国の都市から持ってきました.
かまどの火がもし消えてしまったときには,普通の火をともすことは許されず,摩擦でつくられた火か,太陽からレンズで集められた火が用いられました.
Source: Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology.
HE′STIA (Hestia, Ion. Histiê), the goddess of the hearth, or rather the fire burning on the hearth, was regarded as one of the twelve great gods, and accordingly as a daughter of Cronus and Rhea. According to the common tradition, she was the first-born daughter of Rhea, and was therefore the first of the children that was swallowed by Cronus. (Hes. Theog. 453, &c.; Hom. Hymn. in Ven. 22; Apollod. i. 1. § 5.) She was, like Artemis and Athena, a maiden divinity, and when Apollo and Poseidon sued for her hand, she swore by the head of Zeus to remain a virgin for ever (Hom. Hymn. in Ven. 24, &c.), and in this character it was that her sacrifices consisted of cows which were only one year old. The connection between Hestia and Apollo and Poseidon, which is thus alluded to in the legend, appears also in the temple of Delphi, where the three divinities were worshipped in common, and Hestia and Poseidon appeared together also at Olympia. (Paus. v. 26. § 26, x. 5. § 3; Hom. Hymn. xxxi. 2.) As the hearth was looked upon as the sacred centre of domestic life, so Hestia was the goddess of domestic life and the giver of all domestic happiness and blessings, and as such she was believed to dwell in the inner part of every house (Hom. Hymn. in Ven. 30; Callim. Hymn. in Del. 325, in Cer. 129), and to have invented the art of building houses. (Diod. v. 68; Eustath. ad Hom. p. 735.) In this respect she appears often together with Hermes, who was likewise a deus penetralis, as protecting the works of man. (Hom. Hymn. xxxii. 10: Paus. x. 11. § 3.) As the hearth of a house is at the same time the altar on which sacrifices are offered to the domestic gods (hestiouchoi or ephestioi), Hestia was looked upon as presiding at all sacrifices, and, as the goddess of the sacred fire of the altar, she had a share in the sacrifices in all the temples of the gods. (Hom. Hymn. in Ven. 31.) Hence when sacrifices were offered, she was invoked first, and the first part of the sacrifice was offered to her. (Hom. Hymn. xxxii. 5; Pind. Nem. xi. 5; Plat. Cratyl. p. 401, d. ; Paus. v. 14. § 5; Schol. ad Aristoph. Vesp. 842 ; Hesych. s. v. aph hestias archomenos.) Solemn oaths were sworn by the goddess of the hearth, and the hearth itself was the sacred asylum where suppliants implored the protection of the inhabitants of the house. (Hom. Od. xiv. 159; Eustath. ad Hom. p. 1579.) A town or city is only an extended family, and therefore had likewise its sacred hearth, the symbol of an harmonious community of citizens and of a common worship. This public hearth usually existed in the prytaneium of a town, where the goddess had her especial sanctuary (thalamos), under the name of Prutanitis, with a statue and the sacred hearth. There the prytanes offered sacrifices to her, on entering upon their office, and there, as at a private hearth, Hestia protected the suppliants. As this public hearth was the sacred asylum in every town, the state usually received its guests and foreign ambassadors there, and the prytanes had to act the part of hosts. When a colony was sent out, the emigrants took the fire which was to burn on the hearth of their new home from that of the mother town. (Pind. Nem. xi. 1, &c., with the Scholiast; Parthen. Erot. 18; Dion. Hal. ii. 65.) If ever the fire of her hearth became extinct, it was not allowed to be lighted again with ordinary fire, but either by fire produced by friction, or by burning glasses drawing fire from the sun.
Source: Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology.